Zsolnay-Mauzóleum



Mikor pár évvel ezelőtt Pécsen jártam, szinte mindent sikerült megnézem a Zsolnay Negyeden kívül. Ami késik, nem múlik, tavaly ősszel leutaztam és bepótoltam ezt az elmaradásomat. Elsőként a Zsolnay-Mauzóleumról készült képeimet mutatom be.
Mindjárt az elején egy hasznos tanács azoknak akik ezután szeretnének ide látogatni, belépőjegyet nem a mauzóleumnál lehet venni, hanem bent a Zsolnay Negyed központjában. A fotózásért külön kellett fizetni.

A mauzóleumot 1901-ben kezdték el építeni a gyárral szembeni kis dombra, ami a gyáralapító Zsolnay Vilmos kedvenc helye volt és gyakran feljárt ide megszemlélni kis birodalmát. Az építkezés befejeztével, érckoporsóját 1913-ban helyezték el. Rajta kívül itt nyugszik még felesége és fia is. A család többi tagja már a pécsi dísztemetőben fekszik.

A mauzóleumhoz vezető sétányt 42, pirogránitból készült igen szomorú oroszlán szobra szegélyezi. Egy picit fura, hogy a közvetlen közelben panelházak állnak, olyan mintha valami tér-idő zavar lenne a környéken és a gyönyörű, míves csempék közé durván betüremkedne a beton.

A kapuőrön és a néhány munkáson kívül, akik éppen valamit javítást eszközöltek a mauzóleum hátsó részén, senki nem tartózkodott a helyszínen, én voltam ez egyetlen látogató. Azt hiszem a képek nem adják vissza igazán a látványt, a zsolnai kerámia olyan tobzódását láttam ami már a "túl sok" határát súrolta de még pont a lenyűgöző oldalon maradt.

A kör alakú kápolna közepén lévő nyíláson át lenézve látható Zsolnay Vilmos szarkofágja, az alsó szintre a mauzóleum északi (hátsó) részén lévő bejáratnál lehet lejutni. Bemenni nem lehet, de a rácson keresztül jól látható a temetkezési hely.

Ahhoz képest, hogy majdnem az enyészeté lett a mauzóleum, a korabeli fotók és tervrajzok alapján nagyon szépen sikerült helyreállítani. Különleges hangulatú hely ez, aki erre jár ne hagyja ki.
























Megjegyzések