Csontváry

Minidig is tudtam, hogy egyszer el fogok menni Pécsre. Az is biztos volt, hogy ebben az esetben a Csontváry Múzeumot meg fogom látogatni. A szobafoglalásunkhoz járt „Irány Pécs” kártya is, ezzel ingyen megnézhettük a kiállítást, persze ha nincs a kártya, akkor is megyünk. Elsőként a Dzsámit látogattuk meg, de rögtön utána Múzeumba siettünk.

Valami megmagyarázhatatlan módon vonzódom a festményeihez, gondolom ehhez a gyerekkoromban ért élmények is hozzájárulnak. Nagyon vártam már, hogy élőben nézhessem meg az eddig csak repróként látott alkotásokat. Nem csalódtam. Sajnos nem sok képe van meg, de így is másfél órát töltöttünk bent. Vettem fotós jegyet is. Azért kíváncsi lennék, hogy hány ember tud itt értelmes képet készíteni, ugyanis a festmények sötétben vannak, az emberi szemnek kellemesen kivilágítva, de a fényképezőgépem már sikoltozott, amikor feltoltam az ISO értéket 4000-re, vagy néha még feljebb is. S mégis, meglepő módon egészen használható képek születtek.

Római híd Mosztárban - részlet, Mandulavirágzás Taorminában - részlet

Nagyon érdekes, hogy ha az ember kellő távolságból ránéz ezekre a képekre, akkor hirtelen még a lélegzete is elakad, ám ha közelebbről megvizsgálja, akkor csak összeszalad a szemöldöke, hogy hát izé, a figurák kidolgozottsága kicsit olyan mórickás. Ez azért is érdekes, mert amúgy Csontváry nagyon tudott rajzolni is. Azután ha ismét elkezdünk távolodni a festménytől, akkor összeáll a tökéletes kép. A látogatásnak több haszna is volt, már azon kívül persze, hogy megcsodálhattuk a képeket. Például rájöttem, hogy miért tetszenek nagyon a festményei. A színek miatt. Elképesztő színorgiát bírt alkalmazni a képein, amit a szemeim csak úgy habzsoltak Nem véletlen, hogy egy némely képét el tudnám képzelni üvegre festve is. Talán majd egyszer sor kerül rá.

Római híd Mosztárban

Vihar a nagy Hortobágyon - részlet

A másik hasznos dolog pedig az volt, hogy egy nagyon jót beszélgettünk az egyik nagyon kedves terem felügyelő hölggyel, aki meglehetősen tájékozott volt Csontváry ügyben, és érdekes dolgokat mesélt. Például Picasso nagyobbra tartotta Csontváryt, mint magyar kortársai. Milyen meglepő. Mikor megkérdeztem tőle, hogy amennyiben váratlanul nyernék a lottón, és Csontváryt szeretnék vásárolni akkor mit kellene tennem, azt válaszolta, hogy minden bizonnyal a megfelelő csatornákon keresztül be tudnék szerezni egyet. Ugyanis rengeteg Csontváry kép létezik magántulajdonban, de olyan féltve őrzik, hogy még fotó sincs róluk. Azt sem nagyon lehet tudni, hogy kik a tulajdonosok. Elmondása szerint, egyszer találkozott valakivel, aki látott egy eddig teljesen ismeretlen Csontváry festményről egy mobil-kamerával készült felvételt.Veszedelmes!

Tavasznyílás Mosztárban

Fohászkodó Üdvözítő - részlet

Az Olajfák hegye Jeruzsálemben - részlet, Szerelmesek találkozása

Az állandó kiállítástól függetlenül volt kirakva külön egy kép, melyet a híradók tudósításaiból találtam ismerősnek. A Szerelmesek találkozása című festményt ugyanis nemrégiben ellopták, de szerencsés körülmények között, épségben előkerült. Teljesen „véletlen”, hogy ennek a vircsaftnak köszönhetően a festmény értéke megsokszorozódott. Nahát! A festmény tulajdonosa, egy ismert ex-politikus csak egy kis ideig tartotta ott a múzeumban a képet, így szerencsénk volt, hogy pont láthattuk.

Jajcei vízesés - részlet

Castellamare di Stabia, Tengerparti sétalovaglás, Az Olajfák hegye Jeruzsálemben

Mária kútja Názáretben

De most vissza az állandó kiállításhoz. Az első terembe lépve örömmel fedeztem fel a már ismerős képeket, melyek látványát természetesen sehogyan sem lehet visszaadni. Volt egy ott egy viszonylag ismeretlen kép, melyet sajnos semmilyen ISO értékkel nem tudtam lefotózni, de talán nem is lett volna nagyon értelme. Hiába Római híd Mosztarban, meg Vihar a nagy Hortobágyon, ettől az egy képtől nem tudtam szabadulni. Nemcsak a témája, a címe is olyan extra volt: Jajcei villanyerőmű éjjel. Elképesztően jól adta vissza a villanyfényt az éjszakában, és a folyón tükröződő fényeket.

A Jupiter templom romjai Athénban

Magányos cédrus -részlet, Marokkói tanító - részlet

Templomtéri kilátás a Holt-tengerre

A következő hatalmas teremben három kép volt kiállítva. A Mária kútja Jeruzsálemben, A Nagy Tarpatak a Tátrában, és a főhelyen, a kb. 4x7 méteres gigantikus méretű abszolút kedvenc, a Baalbek. Megfelelő távolságra elhelyezett ülőkéken ücsörögve végtelen ideig lehetne nézni ez utóbbi képet, s felfedezni mindig valami új részletet. Gyerekkoromban, a nagyanyám telkén lévő faházban volt kirakva ennek a festménynek egy elég nagy reprója, és bizony akkor is hosszan nézegettem a képet. Emlékszem mennyire furcsának találtam, hogy egy magyar festő képén hogyan szerepelhet egy teve.

Baalbek

Baalbek - részletek

A harmadik, nagyobb teremben látható többek között a Magányos cédrus (Miért látok mindig egy hattyút az egyik ága helyett?), a Marokkói tanító is. Azonban itt is, egy nem annyira ismert képe fogott meg nagyon, mégpedig a Jupiter templom romjai Athénban. Ehhez a képhez többször is visszazarándokoltam. Végül, miután mentünk még egy kört, a kijárathoz érve, gondoltam most már aztán veszek valami színes-szagos, szélesvásznú, minden igényt kielégítő Csontváry könyvet. Hát, ha kedves olvasóim is annyira naivak mint én, hogy azt hiszik a Föld ezen pontján a legvalószínűbb egy ilyen albumot beszerezni, akkor óriásit tévednek! Ugyanis semmiféle Csontváry kiadványt nem árultak, mondván mindig elfogy, és nagyon lassan pótolják a készleteket. Ha eddig kétségeim lettek volna, akkor most megbizonyosodhattam arról, hogy melyik országban is lakom.

Fel, és aztán jobbra

Igazán nem is tudom, hogy voltam képes ennyit összeírni valamiről, amit szavak nélkül, egyszerűen csak látni kell, méghozzá lehetőség szerint eredetiben, a saját szemünkkel. Azonban, ha már egy embernek is sikerült kedvet csinálnom hozzá, akkor megérte.

Megjegyzések

1. Nekem sikerült kedvet csinálnod hozzá....:-) Köszi!

2. Nagyon jo! Szeretem a kepeit, de meg nem voltam a muzeumban. A kepeslapok nagyon tetszenek! :) mindet el tudnam kepzelni a muzeum melletti ajandek uzletben!